Bajki dla dyslektyków

Dla dzieci w wieku wczesnoszkolnym pierwsze spotkania z alfabetem bywają trudne. Nauka czytania i pisania wymaga bowiem od ucznia specyficznych sprawności, wiedzy metajęzykowej oraz doświadczeń, których nabywanie nie opiera się wyłącznie na znajomości zasad poprawnej pisowni. Istotne znaczenie w procesie czytania i pisania ma umiejętność właściwej analizy i syntezy wzrokowej oraz słuchowej, sprawność manualna i motoryczna, pamięć symultaniczna i sekwencyjna, a także wiele innych ćwiczeń ogólnorozwojowych.

Spora część dzieci już na pierwszym etapie nauki w szkole ma kłopoty z opanowaniem trudnej sztuki czytania, nie rozumie przeczytanego tekstu, popełnia błędy w jego analizie, szybko się dekoncentruje i tym samym zniechęca do dalszej nauki. Zapis poszczególnych liter, często różniących się jedynie niewielkim szczegółem również sprawia uczniom trudności. Nie dostrzegają oni subtelnych różnic w graficznej formie znaków alfabetu, nie potrafią zrozumieć sposobu ich zapisu, a to przekłada się na kolejne błędy i mnożenie się niepowodzeń.
W takiej sytuacji należy dziecko bezwzględnie wspierać, podsuwać materiały oraz zadania adekwatne do możliwości dziecka, poszukiwać nowych rozwiązań i sposobów, by naukę czytania i pisania ułatwić. Interesującą propozycję zabaw w świecie liter przedstawia Kamila Waleszkiewicz w swojej książce Bajki dla dyslektyków.

Oficynie Wydawniczej Impuls ukazało się niedawno kolejne wydanie tej niewielkiej książeczki, która jak twierdzi autorka: jest niezastąpioną pomocą w zwalczaniu problemu z nauką czytania i pisania, który nie polega na tym, jak wielu sądzi, czy dziecko nauczy się czytać i pisać, lecz na tym, jakim sposobem i w jakim czasie to osiągnie.

Przygotowany w Bajkach dla dyslektyków materiał to zbiór kilku zabawnych i bardzo przystępnych dla dzieci opowiastek o przygodach literek, które zachęcają dziecko do twórczego myślenia. W książce znajdziemy m.in. historię o małym ą i ę, bajkę o literce ł i l, a także intrygujące przygody n i u, które dają dziecku możliwość skojarzenia i zrozumienia różnic pomiędzy poszczególnymi znakami. Dodatkowo do każdej z bajek dołączone są krótkie zadania aktywizujące do samodzielnej pracy, rozwijające pamięć, koncentrację, umiejętności grafomotoryczne i dające pretekst do twórczej zabawy.


Spis treści:Bajki dla dysl.

Wstęp

Małe ą

Małe ę

Bajka o małe literce ł

Bajka o małej literce t

Kiełkująca literka

Literkowa wyprawa

Udostępnij znajomym

Zostaw komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

*
*