Emocje i relacje społeczne – stymulacja

Nie ma dobrych i złych emocji – one po prostu są. Pojawiają się jako mimowolna reakcja na bodźce płynące ze świata zewnętrznego i towarzyszą nam każdego dnia. Rozumienie i nazywanie emocji, zwłaszcza przez dzieci jest często bardzo trudne. Dziecięca ekspresja, bezpośredniość i spontaniczność w wyrażaniu siebie “tu i teraz” nie pozwalają na obiektywną ocenę, analizę i refleksję nad zaistniałą sytuacją. Dlatego tak ważna jest rozmowa, oswajanie z pozytywnymi oraz negatywnymi emocjami, umiejętność ich nazwania, opisywania, rozróżniania w zależności od sytuacji i kontekstu oraz radzenie sobie z nimi w akceptowany społecznie sposób.

EmocjeNa rynku wydawniczym niewiele jest produktów, które wspomagają rozumienie emocji i relacji społecznych w taki sposób, by nie schematyzować zachowań poprzez wyraz twarzy, gesty czy postawę ciała. Jakiś czas temu nakładem Centrum Metody Krakowskiej ukazał się interesujący zestaw plansz (autorstwa Marty Korendo i Moniki Gawor) zatytułowany Emocje i relacje społeczne – stymulacja.

Niewielkich rozmiarów pudełko zawiera 32 karty w formacie A5 oraz instrukcję z opisem wielu możliwości pracy z zestawem. Obrazki przedstawiają różnorodne sytuacje z życia codziennego nasycone emocjami, co ważne nie tylko tymi skrajnymi jak złość, radość, strach, ale także tymi bardziej subtelnymi jak duma, tęsknota, nostalgia czy żal. Niezwykle interesującym rozwiązaniem jest przedstawienie postaci bez rysów twarzy, by do minimum ograniczyć rozpoznawanie emocji poprzez mimikę. Konieczne jest zwrócenie uwagi na postawę ciała, gesty, kontekst sytuacyjny, otoczenie w jakim znajdują się postaci oraz własną interpretację przedstawionych zdarzeń.

Zdaniem autorek wykorzystując obrazki, można ćwiczyć: “narrację, nazywanie emocji i podawanie ich przyczyn, różnicowanie emocji w zależności od zmian treści narracji, przyjmowanie perspektywy myślowej bohaterów poprzez nazywanie ich emocji oraz wymyślanie słów, które mogą w danej sytuacji wypowiedzieć, rysowanie wyrazu twarzy bohaterów w zależności od nadanego znaczenia, rozumienie zależności emocji od zdarzeń/sytuacji/słów czy kategoryzację emocji”.

Wypracowanie i ustabilizowanie systemu emocjonalnego dziecka wymaga czasu, zwłaszcza u dzieci dotkniętych zaburzeniami, które często nie potrafią rozpoznawać, nazywać, opisywać i właściwie okazywać emocji, mają także kłopot z właściwym zachowaniem i przysposobieniem się do zasad oraz reguł panujących w grupie. Zestaw Emocje i relacje społeczne – stymulacja to interesująca alternatywa dla tradycyjnych obrazków sytuacyjnych, grafik przedstawiających mimikę czy tekstów opisujących emocje, a plansze, dzięki stonowanej kolorystyce i prostocie wykonania, możemy wykorzystać zarówno do pracy z dziećmi, jak i z osobami dorosłymi.



Ogromne podziękowania dla sklepu juniora.pl za możliwość recenzowania tak wspaniałych produktów!

Partnerzy (6)

Udostępnij znajomym

Zostaw komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

*
*