Jak przygotować dziecko do nauki w szkole?

Zgodnie z obowiązującym obecnie systemem oświaty obowiązkiem szkolnym ponownie objęte zostaną dzieci od siódmego roku życia, a sześciolatki będą miały prawo do rozpoczęcia nauki w szkole. Zmiany te wywołują niemałe poruszenie wśród nauczycieli oraz rodziców, których część na pewno zdecyduje się na wcześniejsze rozpoczęcie edukacji i wspólnie z dzieckiem będą się przygotowywać na ten ważny w ich życiu moment.

Wiemy już, że na gotowość szkolną składa się m.in. dojrzałość intelektualna, społeczna, emocjonalna i ruchowa. O tym jakie umiejętności powinien posiadać sześciolatek gotowy do nauki w szkole pisaliśmy tutaj. Ważne jest także właściwie przygotowanie dziecka na zmiany, stopniowe oswajanie i wprowadzanie w świat nauki oraz całego systemu edukacji, zupełnie odmiennego niż środowisko rodzinne, żłobek czy przedszkole. 

szkoła 6latChcąc przygotować małego ucznia do świadomego wejścia w szkolny świat należy małymi kroczkami przybliżać mu pozytywny obraz szkoły, opowiadać o interesujących lekcjach, wycieczkach, zajęciach dodatkowych. Stopniowo zaznajamiać z regułami oraz zasadami panującymi w klasie, uczyć samodzielności i systematyczności, pozwolić pytać, dociekać, uczyć jak pokonywać trudności i wspierać w każdym z tych działań. Rozwój emocjonalny dziecka i jego gotowość do tak dużych zmian to stopniowy proces, który zawsze wymaga czasu.

Równie ważna jest sprawność ruchowa oraz manualna przyszłego ucznia, aby dobrze radził sobie z zadaniami wykonywanymi podczas lekcji. Poniżej kilka prostych propozycji zabaw stymulujących, które w formie zabawy usprawniają ciało, rączki i umysł:

Zabawy z ciałem (skakanie, chodzenie po śladzie, pokonywanie przeszkód, bieganie, pływanie, jazda na rowerze, zabawy z piłką itp.).

Zabawy z masą solną i ciastoliną, wyklejanie, wycinanie, lepienie, modelowanie.

Rysowanie po śladzie, łączenie kropek, naśladowanie wzorów, kolorowanie.

Składanie obrazków z części, wyszukiwanie par obrazków, dostrzeganie różnic i szczegółów.

Tworzenie, naśladowanie i odtwarzanie wzorów, budowanie z klocków, układanie figur.

Rozpoznawanie odgłosów ludzi, zwierząt, pojazdów, sprzętów, zjawisk, instrumentów  itp.

Śpiewanie piosenek, recytowanie wierszyków i rymowanek, zabawy paluszkowe.

Odtwarzanie wystukiwanych lub wyklaskiwanych rytmów, powtarzanie sekwencji dźwięków itp.

Zabawy w rebusy, zgadywanki, skojarzenia, układanie rymów itp.

Naśladowanie i odtwarzanie sekwencji ruchów.

Czytanie bajek i wierszyków ze zrozumieniem, zadawanie pytań związanych z tekstem.

Naśladowanie min, opisywanie uczyć, emocji, przewidywanie zdarzeń i konsekwencji.

Przygotowania do rozpoczęcia nauki w szkole można zacząć na bardzo wczesnym etapie rozwoju, nawet z kilkulatkiem możemy bawić się na wiele sposobów, zupełnie nieświadomie ułatwiając mu późniejszy szkolny start. Jeśli jednak trudności mimo ćwiczeń będą się utrzymywać bądź pogłębiać należy skonsultować się z logopedą lub psychologiem, który poszuka przyczyn występowania zaburzeń i zaleci właściwą terapię.

Udostępnij znajomym

2 komentarze

  1. Wszystko super, nic dodac, nic ujac. Wiele osob wyciagnie z tej notki badzro wazne, pewnie nieznane wczesniej, informacje. Czekam na wiecej takich tekstow, bo czyta sie je, naprawde, z wielka przyjemnoscia.

    1. Bardzo dziękuję za miłe słowa.

Zostaw komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

*
*