Stymulacja słuchowa rozpoczyna się jeszcze w łonie matki, dziecko zaczyna słyszeć pierwsze dźwięki około 6-go miesiąca życia płodowego i każdego dnia doskonali tę umiejętność. Ćwiczenia percepcji słuchowej można rozpocząć na każdym etapie rozwoju, a im wcześniej zaczniemy stymulować malucha tym lepsze efekty osiągniemy w przyszłości.
O teoretycznych zagadnieniach dotyczących percepcji słuchowej przeczytacie tutaj, a poniżej kilka sposobów na ćwiczenia w domowych warunkach.
1. Różnicowanie dźwięków otoczenia
– wysłuchiwanie, różnicowanie i nazywanie dźwięków różnego pochodzenia np. szmery, szelesty, stuknięcia, odgłosy kroków, pojazdów, dźwięków charakterystycznych dla różnych przedmiotów i urządzeń
– wysłuchiwanie, różnicowanie i nazywanie dźwięków przyrody (odgłosów zwierząt, ptaków, zjawisk atmosferycznych)
– wysłuchiwanie, różnicowanie i nazywanie dźwięków różnych instrumentów
– wysłuchiwanie, różnicowanie i nazywanie bądź naśladowanie dźwięków mowy różnych osób (dorosły-dziecko, kobieta-mężczyzna, tata-mama-bacia-dziadek, głos smutny-wesoły, wysoki-niski itp.)
2. Ćwiczenia rytmiczne
– słuchowa analiza i naśladowanie rytmu lub melodii przez wyklaskiwanie, wystukiwanie, wytuptywanie itp.
– odtwarzanie usłyszanych dźwięków w układach przestrzennych (np. na klockach, zabawkach, patyczkach itp.)
– słuchowa analiza i naśladowanie dźwięków różnych przedmiotów lub instrumentów z zachowaniem układów rytmicznych, siły i natężenia dźwięku
– odtwarzanie usłyszanych dźwięków przez powtórzenie sekwencji z zachowaniem właściwej kolejności
3. Różnicowanie i syntezowanie dźwięków mowy
– powtarzanie lub dokańczanie wersów krótkich wierszyków, piosenek, rymowanek
– powtarzanie ciągów słownych (dni tygodnia, pór roku, godzin, cyfr)
– powtarzanie lub dokańczanie sylab wyrazów (pa-ra-?, te-le-wi-?, mle-?, ka-lo-? itp.)
– różnicowanie wyrazów brzmiących podobnie (półka-bułka, czapka-żabka, kula-kura, kot-koc itp.)
– dzielenie wyrazów na sylaby, zdań na wyrazy itp.
– nauka wierszyków, rymowanek i piosenek na pamięć z zachowaniem intonacji i rytmu
– wyodrębianie sylab na początku, w środku i na końcu wyrazu
– słuchowa synteza wyrazów z wypowiadanych sylab
– wyobrędnianie wyrazów rozpoczynających się na tę samą sylabę (np. parasol, palma, patelnia, pasek itp.)
Ćwiczeń doskonalących percpecję słuchową jest wiele, ale zawsze należy je dostosować do wieku i możliwości dziecka. Wraz ze wzrostem aktywności słuchowej zwiększając poziom trudności poszczególnych zadań i ilość różnicowanych dźwięków, bo maluch mógł odnosić małe porażki i ogromne sukcesy.
Szczegółowo zgadzam się z tym co popełniasz.
Dziękuję Pani Justyno 🙂
Twój artykuł mnie osobiście nadzwyczaj pocieszył. Fajnie się czyta.
Dziękuję 🙂
Czekam na kontynuacje
Zapraszam 🙂 Na pewno będą nowe teksty!